انواع جراحی چاقی و روش های آن

  جراحی چاقی نیز یکی از روش‌های درمانی متعدد و مختلفی است که به ‌عنوان راهکارهای اصولی برای کا

توسط EXAMPLENEWS در 9 شهریور 1400

 

جراحی چاقی نیز یکی از روش‌های درمانی متعدد و مختلفی است که به ‌عنوان راهکارهای اصولی برای کاهش وزن شناخته می‌شود. در حالت کلی تغییرات سبک زندگی همانند ورزش و رژیم غذایی و دارو درمانی در کنار جراحی چاقی کمک خواهند کرد تا فرد به اندام دلخواه خود برسد. به ‌هر حال برای درمان چاقی و عوارض ناشی از آن پزشکان جراحی چاقی را به ‌عنوان یک راهکار مؤثر پیشنهاد می‌دهند. راهکارهای انواع جراحی‌های چاقی بر این اساس است تا بتوانند با محدود کردن میزان غذایی افراد جذب مواد غذایی روزمره را به حداقل برسانند و از طریق این راهکار کمک کنند فرد کاهش وزن را تجربه کند. حال در ادامه با دکتر سلیمی جراح چاقی باشید تا بیشتر در رابطه با جراحی چاقی بگوییم.

برای رفتن به سایت جراح چاقی اینجا کلیک کنید.

 

فهرست مطالب زیر عبارت‌اند از:

1.       چه افرادی کاندید جراحی چاقی می‌باشند؟

جراحی لاپاراتومی (باز)

جراحی لاپاراسکپی (بسته)

2.       انواع روش‌های رایج جراحی چاقی کدام‌اند؟

حلقه گذاری معده

معده برداری آستین

سوئیچ دوازدهه

3.       سخن آخر

 

 

چه افرادی کاندید جراحی چاقی می‌باشند؟

اگر افراد دارای مشخصات زیر باشند، به ‌عنوان فرد مناسبی برای استفاده از جراحی چاقی شناخته می‌شوند:

·        اشخاصی که شاخص توده بدنی آن‌ها مساوی یا بیشتر از ۴۰ باشد.

·        اشخاصی که شاخص توده بدنی آن‌ها مساوی و یا بالاتر از ۳۵ باشد و در کنار آن دچار بیماری دیابت نوع ۲ نیز باشند.

·        افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها عدد مابین ۳۵ تا ۴۰ باشد و بر اساس تغییرات سبک زندگی و استفاده از داروهای مختلف نتوانسته‌اند کاهش وزن داشته باشند.

درهرصورت اگر افراد دچار این مشخص باشند، به ‌عنوان افراد مناسبی برای جراحی چاقی شناخته می‌شوند که امکان دارد با دو راهکار اصلی که برای این نوع جراحی‌ها شناخته می‌شوند، عمل آن‌ها صورت بگیرد. این ۲ راهکار شامل موارد زیر می‌باشند.

جراحی لاپاراتومی (باز)

برای استفاده از این نوع جراحی پزشک لازم است یک برش بزرگ بر روی شکم بیمار ایجاد کند و با بازکردن حفره شکمی شرایط عمل جراحی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

جراحی لاپاراسکپی (بسته)

انجام این نوع جراحی بر اساس چندین برش کوچک بر روی بدن بیمار اتفاق خواهد افتاد و ابزارهای لازم که شامل دوربین مخصوص جراحی می‌باشد، از طریق این برش‌ها به درون شکم بیمار فرستاده می‌شوند. در واقع بدون این‌ که هیچ‌گونه حفره‌ای بر روی شکم باز شود، شرایط جراحی از طریق دوربین‌های لاپاراسکوپ صورت خواهد گرفت.

مزایای بسیاری در روش بسته وجود دارد و به نسبت روش باز متقاضیان بیشتری دارد. در کل استفاده از روش لاپاراسکوپی یا بسته خطر کمتری دارد و درد و جای زخم کمتر باعث شده تا افراد بسیار از آن استقبال کنند. همین‌طور دوران نقاهت آن به‌ سرعت اتفاق خواهد افتاد و بهبودی افراد سریع‌تر می‌باشد. حال این نکته به تشخیص جراح بستگی دارد که کدام یک از این دو راهکار برای انجام جراحی چاقی اتفاق بیفتد.

 

انواع روش‌های رایج جراحی چاقی کدام‌اند؟

تکنیک‌های بسیاری برای جراحی چاقی از طریق تخصص پزشک انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل دسته ‌بندی‌های زیر می‌باشند.

حلقه گذاری معده

انجام این جراحی بدین‌گونه است که یک حلقه‌ سیلیکونی که قابلیت تنظیم شدن دارد. در بخش اتصال مری به معده قرار می‌گیرد و با فشار اندکی که بر روی معده ایجاد می‌کند، می‌تواند احساس سیری را در بدن بدن فرد به وجود بیاورد. این حلقه آغشته به محلول نمکی می‌باشد و با استفاده از یک لوله و پورت مناسبی در زیر پوست جاساز می‌گردد. کشیدن محلول از پورت باعث تنظیم شدن و یا تنگ شدن معده می‌گردد. مزایای بسیاری برای این روش وجود دارد و این است که می‌توان در طولانی ‌مدت وزن را ثابت نگه‌ داشت و حداقل میزان عارضه برای این نوع جراحی شناخته می‌شود. با وجود این‌ که می‌تواند قابلیت تنظیم حلقه را انجام بدهد، بنابر تصمیم‌گیری بیمار اندازه معده تعیین خواهد شد. این نوع جراحی قابل برگشت می‌باشد و اگر بیمار از عملکرد آن ناراضی باشد می‌تواند آن را به حالت اول خود بازگرداند.

همانند دیگر راهکارهای جراحی چاقی این نوع از جراحی نیز می‌تواند کمبود تغذیه را برای بدن بیمار به ‌همراه داشته باشد. به نسبت دیگر روش‌ها باعث کاهش یافتن میزان کمبود تغذیه می‌گردد و بدن می‌تواند ویتامین‌های مختلف را دریافت کند. گزارشات بسیاری بر این نتیجه دهی این نوع جراحی چاقی دیده می‌شود.

 

معده برداری آستین

در این نوع از جراحی چاقی حدوداً ۸۰ درصد عرضه بخش عمده معده برداشته خواهد شد و معده فقط به ‌اندازه یک آستین و یا یک موز باقی خواهد ماند. سپس محل جراحی به واسطه منگنه به یکدیگر بقیه داده می‌شود. نتیجه این جراحی چاقی سیری زودرس و کاهش حجم معده می‌باشد و تاثیرگذاری آن بر روی هورمون‌های دستگاه گوارش و باکتری‌ها باعث تغییراتی در متابولیسم و اشتهای بدن فرد می‌گردد.

مزایای بسیاری در پس این نوع جراحی وجود دارد که مهم‌ترین آن عدم دست‌ کاری روده و تعبیه نکردن هیچ‌گونه ابزار خارجی در بدن می‌باشد. همین‌طور فرد می‌تواند در میان ‌مدت وزن خود را حفظ کند. ممکن است در این روش پزشک مکمل‌های متعددی را برای بعد از جراحی بیمار در نظر بگیرد که بدن آن با هیچ کمبود تغذیه‌ای رو به رو نشود. در این عمل فرد می‌تواند حدوداً ۵۰ درصد از وزن خود را کاهش دهد و به تناسب اندام دلخواه برسد.

 

سوئیچ دوازدهه

انجام این نوع جراحی چاقی در دو مرحله صورت می‌گیرد. مرحله اول آن بدین‌گونه است که میزان زیادی از معده هضم خواهد گرد شد و ساختار اصلی آن همانند انجام عمل آستین برداری می‌باشد. اما مرحله بعدی آن این است که جراح با کنار گذاشتن حدوداً دو سوم تا سه‌ چهارم روده باریک در تلاش است تا میزان قابل ‌توجهی کالری‌های موجود در طول روز را به کمتر جذب کند. بنابراین این محدود کردن باعث می‌شود میزان مواد غذایی در طول روز به کمترین حد برسد و همین‌طور جذب مواد مغذی کاهش خواهد یافت.

بخش مهمی در معده وجود دارد که با نام هورمون گرسنگی می‌باشد. در این روش سرعت از دست رفتن وزن افراد بیشتر است، زیرا ساختار اصلی معده و هورمون گرسنگی تغییر داده ‌شده است. اما عملکرد اصلی و طبیعی معده همانند قبل می‌باشد و فرد با استفاده از ۱۱۰ تا ۱۷۰ گرم غذای جامد سیر خواهد شد. از جهتی دیگر میزان بسیاری از روده کوچک کنار گذاشته ‌است و این باعث می‌شود مواد معدنی کمتری جذب بدن شود. مزایا و ویژگی‌هایی برای این نوع عمل دیده می‌شود که باعث برطرف نمودن بیماری‌هایی همانند آپنه خواب، کلسترول بالا، فشارخون بالا، دیابت نوع ۲ می‌شود.

 

سخن آخر

عملکرد جراحی چاقی با هدف کاهش وزن افراد به‌ عنوان راهکاری نوین و ارزشمند شناخته می‌شود و با مزایا و ویژگی‌هایی که برای افراد به ارمغان می‌آورد می‌تواند آن‌ها را از شر چربی‌های چربی‌های موجود خلاص کند. اما دراین‌باره نیاز به مشورت گرفتن از پزشکان دارید تا بتوانید انتخاب درستی از عمل جراحی چاقی بنابر شرایط موجود خود داشته باشید. همین‌طور نیاز به آمادگی‌های قبل ‌از انجام جراحی چاقی وجود دارد که اطلاعاتی به واسطه جراحان و دراین‌باره به شما داده می‌شود تا بتوانید قبل ‌از انجام جراحی چاقی با آمادگی لازم اقدام کنید.

 

آخرین مطالب