تایرهای توپر یا سالید

تایرهای توپر یا سالید تایرهای توپر از نوع پنوماتیک یا بادی نیستند، یعنی داخل آن ها از هوا پر نمی شود بلکه درو

توسط EXAMPLENEWS در 27 مرداد 1400

تایرهای توپر یا سالید

تایرهای توپر از نوع پنوماتیک یا بادی نیستند، یعنی داخل آن ها از هوا پر نمی شود بلکه درون آن ها با پلاستیک و چند رشته سیم فلزی برای استحکام پر می شود. از این تایرها بیشتر در مصارف صنعتی، خودروهای باربری فوق سنگین و جرثقیل ها استفاده می شود، زیرا این تایر ماشین در مقایسه با تایرهای بادی قابلیت تحمل بار بالایی دارند، در صورت اعمال بار سنگین به روی آن ها پنچر نمی شوند و برای جابه‌جایی هایی با سرعت کم طراحی شده اند.

به علت قرارگیری پلاستیک به جای هوا در این تایرها، این تایرها خاصیت ضربه گیری بالایی دارند و به همین دلیل از آن ها در صنایعی که با شیشه سروکار دارند استفاده می شود و برای جابه‌جایی شیشه ها می توان از آنها بهره برد.

برای مقایسه ساختارهای بالا نیازی نیست ساختار توپر را مورد بررسی قرار دهیم، زیرا مصرف آن در زمینه هایی است که مردم عموماً به آن نیاز پیدا نمی کنند، بنابراین فقط دو ساختار رادیال و بایاس را با هم مقایسه می کنم.

۱- ساییدگی تایر (Tire Wear)

تایرهای رادیال به واسطه ساختاری که دارند نسبت به تایرهای بایاس، سطح تماس و چسبندگی بیشتری با مسیر دارند و به همین دلیل عاج های آن ها به طور یکنواخت و یکدست ساییده می شوند. به این ترتیب، عمر تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس بیش تر است.

۲- مصرف سوخت

انتقال انرژی از خودرو به جاده در تایرهای رادیال آرام صورت می گیرد و همین باعث مصرف سوخت کمتر در این تایرها می شود.

۳- مقاومت گرمایی

به دلیل یکپارچه بودن دیواره و بخش عاج دار در تایرهای بایاس، این دو بخش به هم وابسته اند و به همین دلیل گرمای بیشتری در این تایرها تولید می شود و چون در تایرهای رادیال دیواره و بخش عاج دار از هم مستقل عمل می کنند، بنابراین در این تایر خودرو گرمای کمتری تولید می شود و به عبارتی، مقاومت گرمایی بیشتری دارد. این مقاومت گرمایی بالا در سرعت های بالا که تولید گرما زیاد است به کمک می آید.

۴- ایمنی

چسبندگی و تماس بیش تر تایرهای رادیال با جاده موجب می شود ترمزها در فاصله کم تری خودرو را متوقف کنند و از طرفی دیگر، در تایرهای رادیال فشار وارد شده از تایر به جاده هم کم تر است و هم یکنواخت تر، زیرا سطح تماس تایر با جاده بیشتر است پس فشار کمتر و یکنواخت تر می شود. این قضیه احتمال ترکیدن تایر را کم تر می کند و ایمنی را افزایش می دهد. اما ضعیف تر بودن دیواره تایر در ساختار رادیال می تواند باعث پنچری تایر در بارگذاری های زیاد و آفرودهای سنگین شود.

۵- راحتی در سواری

انعطاف پذیری در دیواره تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس بیش تر است، به همین دلیل ضربات وارد شده از زمین به تایر بهتر جذب و دفع می شود، بنابراین سواری خودروهایی که از تایرهای رادیال استفاده می کنند نرم تر است.

برای آشنایی و تهیه لوازم یدکی و جانبی اصل با تاپیک کالا در ارتباط باشید.

آخرین مطالب