جدا کردن کودکان از فضای مجازی با سرگرمی های ساده

    جدا کردن کودکان از فضای مجازی با سرگرمی های ساده مدت زمان استفاده ی بچه ها از گوشی، تبلت و را

توسط EXAMPLENEWS در 21 شهریور 1400

 

 

جدا کردن کودکان از فضای مجازی با سرگرمی های ساده

مدت زمان استفاده ی بچه ها از گوشی، تبلت و رایانه هرروز بیشتر و بیشتر می شود. به خصوص که از سال گذشته تا کنون، به دلیل شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن تحصیل برای بچه ها، کودکان دبستانی برای تحصیل خود نیز وابسته به اینترنت و تجهیزات الکترونیکی هستند و این امر باعث چند برابر شدن اعتیاد کودکان به اینترنت و فضای مجازی شده است. بنابراین امروزه یکی از دغدغه های والدین حضور طولانی مدت کودکان در فضای مجازی است.

یکی از سرگرمی های محبوب کودکان امروزی استفاده از گوشی های همراه و تبلت ها است و پدر و مادر ها در شرایط امروزی بیش از پیش برای کودکان خود نگرانند و درواقع نمی دانند چه اقدامی برای بهبود شرایط باید انجام دهند. زیرا دنیای امروزی هرروزه هوشمند تر می شوند و آگاهی در زمینه ی فناوری و تکنولوژی برای کودکان مفید نیز هست اما تا جایی که باعث آسیب به کودک یا اطرافیانش و به وجود آمدن اختلال در فعالیت های روزمره اش نشود.

ترک اعتیاد اینترنتی بچه ها با ترفند های جذاب کودکانه

اعتیاد و استفاده ی بیش از حد کودکان از اینترنت و تجهیزات الکترونیکی علاوه بر اتلاف وقت آن ها باعث آسیب های جسمی نیز می شود. رطوبت بیش از حد مغز، آسیب به بافت های مغز و کاهش اشتها از جمله آسیب های جسمانی است که ممکن است به فرزندان شما، در صورت استفاده بیش از حد از اینترنت، وارد شود. برای کاهش مدت زمان حضور در فضای مجازی کودکان خود می توانید چندین راه ساده را پیش بگیرید که در این جا برخی از آن ها را باهم بررسی می کنیم.

سرگرمی های جایگزین بازی های مجازی

یکی از دلایل اعتیاد کودکان به اینترنت و فضای مجازی می تواند به دلیل شرایط زندگی ناشی از شیوع کرونا باشد. کودکان امروزی نمی توانند به صورت حضوری وقت خود را با دوستان خود بگذرانند و این امر به خودی خود باعث حضور بیشتر آن ها در فضای مجازی می شود. شما می توانید با انجام فعالیت های گروهی با کودک خود این احساس نیاز را در او برطرف کنید و کودک خود را از لذت انجام کار ها و بازی های گروهی بهره مند کنید. به عنوان مثال می توانید با کودک خود به انجام بازی های فیزیکی بپردازید یا اگر کودک شما علاقه ی زیادی به استفاده از گوشی های همراه در ایجاد سرگرمی برای خود دارد، می توانید با پخش کردن فیلم کاردستی و دنبال کردن مراحل ویدیو به ساخت کاردستی های جذاب کودکانه مانند ساخت کاردستی درخت با فرزند خود بپردازید.

محدود کردن زمان

جدا از مدت زمانی که کودکان مجبور به استفاده از موبایل هستند تا در کلاس های مجازی خود شرکت کنند، می توانید برای بازی های اینترنتی یا حضور در فضای مجازی محدودیت زمانی برای فرزندان خود در نظر بگیرید. کودکان هنگام استفاده از این فضا معمولا متوجه گذر زمان نمی شوند، بنابراین شما با محدود کردن زمان می توانید کودکان خود را برای ساعاتی از موبایل و تبلت جدا کنید و این گونه آن ها را به انجام یک برنامه معین برای استفاده از موبایل و فضای مجازی عادت دهید!

تشویق کودکان به کتابخوانی

در این شرایط که کودکان اکثر وقت خود را خانه نشین هستند می توانید با روش های ساده کودک خود را با فرهنگ کتابخوانی آشنا کنید و او را به کتابخوانی تشویق کنید. به آن ها یاد دهید که کتابخوانی تنها به خواندن چند کتاب درسی محدود نمی شود و کتاب های جذاب کودکانه را به آن ها معرفی کنید. یکی از راه های تشویق کودکان به کتابخوانی، کمک گرفتن از قصه ها و داستان های جذاب کودکانه است. اگر فرزندتان علاقه ی بیش از حد به استفاده از موبایل و اینترنت دارد، می توانید از قصه صوتی کودکانه برای علاقمند کردن او به داستان ها، استفاده کنید؛ با این کار آن ها به گوش دادن قصه ها و در نتیجه خواندن داستان ها و کتاب ها متنوع تشویق نیز می شوند.

کودکان و تقلید کردنشان

بسیاری از والدین از این که فرزندشان مدام درحال گذراندن وقت خود با تبلت و اینترنت است شکایت می کنند در حالی که خودشان نیز این عادت را دارند. برای اطلاح یک رفتار یا عادت فرزند خود ابتدا باید آن عادت نادرست را در خودتان از بین ببرید تا کودک با تقلید از شما بتواند عادت خود را کنار بگذارد.

تغییر سبک زندگی با پیشرفت تکنولوژی

در نهایت به خاطر داشته باشید که با توسعه ی فناوری و تکنولوژی سبک زندگی تغییر کرده است و کودکان از سن بسیار پایین درحال یادگیری در این زمینه هستند. بنابراین حضور کودکان در فضای مجازی و استفاده از اینترنت و تجهیزات الکترونیکی تا جایی که باعث آسیب به آن ها و به وجود آمدن اختلال در کار ها و فعالیت هایشان نشود، نه تنها مضر نیست بلکه فواید بسیار زیادی نیز دارد. والدین می توانند با محدود کردن و کنترل کردن استفاده ی کودکان از فناوری و اینترنت تا جایی که امکان دارد مضرات این فضا را بر روی کودکان کاهش دهند.

وولک یک سایت با محتوای کودکانه است که صد ها قصه صوتی کودکانه و فیلم کاردستی جذاب را در خود جای داده است. برای مراجعه به سایت کودک وولک و جدا کردن فرزندان خود از دنیای مجازی و گوشی های موبایل به آدرس http://www.voolak.com مراجعه کنید.

 

منبع: قندپهلو

 

 

 

آخرین مطالب