خرید خودرو چپی بدون کارشناسی، بلای جان خریدار

بدون شک تمامی افراد متقاضی خرید خودرو، تمایل به خرید خودروی صفر دارند. اما به دلایل زیادی مثل بحث مالی ممکن اس

توسط EXAMPLENEWS در 16 آذر 1399

بدون شک تمامی افراد متقاضی خرید خودرو، تمایل به خرید خودروی صفر دارند. اما به دلایل زیادی مثل بحث مالی ممکن است به سمت خودروهای کارکرده گرایش پیدا کنند. اما موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست و خرید یک خودروی کارکرده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. باید ماشین از لحاظ بدنه و مشخصات فنی کاملا بررسی شود. در این نوشتار قصد داریم در مورد خودروهای چپی و اتفاقاتی که در حین تصادفات شدید برای قطعات مختلف آن می‌افتد بحث کنیم.

خودرو چپی، بلای جان خریدار

خودرویی که هنگام تصادف از سمت سقف به زمین برخورد کند خودروی چپی نامیده می‌شود. چنین خودرویی از لحاظ قیمت افت زیادی می‌کند. معمولا در این گونه مواقع قطعات موتورخودرو و بدنه‌ی ماشین تعویض و یا تعمیر می‌شوند. در مواقعی که صدمات بسیار شدید است بسیاری از قطعات ماشین تعویض می‌شوند. این موضوع تاثیر زیادی در افت قیمت ماشین دارد. علاوه بر این قطعات آنطور که باید مثل روز اول در کنار هم قرار نمی‌گیرند و در واقع قسمتهای مختلف خودرو هیچگاه آنطور که باید باهم منطبق نیستند. و همین موضوع می‌تواند جان مسافران را به خطر بیندازد. به همین دلیل پیش از انجام هر گونه معامله‌ای مشورت با یک استادکار ماهر و یا مراجعه به مراکز کارشناسی خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است.

سقف خودرو 

سقف خودرو بسیار نازک و آسیب پذیر است و هنگام چپ شدن خودرو بسیار آسیب می‌بیند. تعمیر آن هم بسیار مشکل است. به طوریکه حتی یک استارکار ماهر هم نمی‌تواند آن را بدون نقص تعمیر کند و همواره برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها روی آن باقی می‌ماند. گاهی اوقات هم باید کلا آن را تعویض کرد. که این موضوع تاثیر زیادی در افت قیمت ماشین دارد. سقف تعویض شده را از روی اتصال سقف به بدنه و ستون ماشین در کارشناسی خودرو می توان تشخیص داد.

جنس رنگ، تفاوت طیف رنگ

قطعا ماشینی که در سوانح رانندگی چپ شده است علاوه بر صافکاری به رنگ  نیاز دارد. برای تشخیص این موضوع بهتر است خودرو را ابتدا تمیز کنید و سپس در نور خورشید به بدنه‌ی ماشین با دقت نگاه کنید. اگر تفاوت طیف رنگ در برخی قسمت‌ها وجود داشت. ماشین قبلا رنگ شده است. اگر هم کل ماشین رنگ شده باشد باید به جنس رنگ توجه کرد. هیچ رنگ کاری نمی‌تواند دقیقا همان ترکیب رنگ کارخانه را تولید کند. البته با دقت به درزهای خودرو و نقاط اتصال بدنه با سقف در کارشناسی خودرو می توان کاملا متوجه شد که خودرو مجددا رنگ شده است یا نه.

ناهماهنگی شاسی خودرو

شاسی خودرو از آن قسمتهایی است که هنگام چپ شدن خودرو شدیدا آسیب می‌بیند. اگر شاسی خودرویی ایراد داشته باشد، ماشین فرمان پذیری و هندلینگ لازم را ندارد و از پایداری خوبی در سرعت های زیاد برخوردار نیست. معمولا در این گونه مواقع باید از داخل کاپوت به سر ستون‌ها در اطراف موتور نگاه کرد. سپس داخل گلگیر را بررسی کنید. برای شاسی عقب نیز از داخل جعبه عقب و گلگیر عقب و زیر خودرو این بررسی باید در کارشناسی خودرو صورت گیرد.

مشخص کردن ارزش خودرو در بازار 

تمام مطالبی که در بالا ذکر شد در تعیین قیمت ماشین دخیل هستند. و تعمیر یا تعویض هر کدام از قطعات تاثیر زیادی در افت قیمت خودرو دارد. علاوه بر این میزان تخفیف بیمه و همچنین مدت زمان باقی مانده از بیمه خودرو طول عمر ماشین نسبت به خودروی صفر و مسافت پیموده شده نیز عامل تعیین کننده‌ای در قیمت خودرو است. برای جلوگیری از متضرر شدن افراد غیر متخصص در این زمینه تیم همراه مکانیک ابزاری را بر روی سایت قرار داده است که توسط آن می‌توان مطابق با آخرین تغییرات قیمت بازار و همچنین تمامی پارامترهای یاد شده در قسمت‌های قبلی این مقاله قیمت خودرو را محاسبه کرد و از درستی آن اطمینان داشت.

به طور مثال اگر یک خودرو کیا سراتو مدل سال 2014 را در نظر بگیریم که دارای شش سال تخفیف بیمه و بدنه سالم است، قیمت آن معادل 730 میلیون تومان برآورد می‌شود. حال اگر همین خودرو را با سقف و سمت چپ رنگ شده و بدون تخفیف بیمه در نظر بگیریم می‌بینم که قیمت برآورد شده برابر با 509 میلیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود.

جمع بندی

در سال های اخیر با توجه به قیمت های نجومی خودرو شاید خرید یک خودروی نو و فابریک برای بسیاری از افراد امکان پذیر نباشد .از این رو این متقاضیان خرید خودرو به ناچار به خودروهای کارکرده روی می‌آوردند. انتخاب یک خودروی دست دوم هم نیاز به آگاهی و دانش کافی دارد. زیرا بسیاری از فروشندگان متقلب ممکن است یک خودروی تصافی را به جای یک ماشین سالم به شما بیندازند. ممکن است خودروی مورد نظر اشکالات فراوانی داشته باشد باید بسیار مراقب بود. این اشکالات ممکن است در قسمت‌های موتوری خودرو یا در قسمت‌های بدنه آن باشد. از این رو برای حفظ جان و مال خود پیش از انجام هر گونه معامله ای در این زمینه مشورت با افراد کارشناس و کارشناسی خودرو بسیار ضروری است. با استفاده از ابزار تهیه شده در همراه مکانیک این موضوع به امری ساده تبدیل شده است.

آخرین مطالب