نحوه تعیین اهداف در جلسات بیزینس کوچینگ چگونه است؟

تعیین هدف قسمت مهمی از اکثر برنامه‌های کوچینگ است. روند تعیین هدف به‌اندازه اهدافی که نتیجه می‌گیرند، ارزشمند

توسط EXAMPLENEWS در 15 آبان 1399

نحوه تعیین اهداف در جلسات بیزینس کوچینگ چگونه است؟

تعیین هدف قسمت مهمی از اکثر برنامه‌های کوچینگ است. روند تعیین هدف به‌اندازه اهدافی که نتیجه می‌گیرند، ارزشمند هستند، این باعث می‌شود که به آنچه مهم است، هدف، ارزش‌ها، جهت، عملکرد، رضایت شخصی و... فکر کنید.

تعیین اهداف در بیزینس کوچینگ :

کوچینگ با تعیین هدف شروع می‌شود. این هدف می‌تواند یک هدف عملکردی، پیشرفت، مسئله‌ای برای حل شدن، تصمیم‌گیری یا اهداف دیگری باشد. برای اینکه تنظیم هدف به‌صورت مستمر و درست صورت بگیرد، مشتریان خود را ترغیب کنید که از فرمت SMART استفاده کنند.

SMART به‌صورت خلاصه عبارت‌اند از:

1 - (Specific): هدف باید دقیق تعیین شود.

2 - (Measurable): هدف باید ازنظر پیشرفت، قابل‌اندازه‌گیری باشد.

3 - (Attainable): هدف باید قابل‌دسترسی باشد.

4 - (Realistic): واقع‌بینانه باشد.

5 - (Timely): هدف باید زمان‌بندی داشته باشد.

برای اینکه افراد را در تعیین و روشن کردن اهدافشان کمک نمایید ده سؤال می‌توان پرسید:

  • از این جلسه کوچینگ دنبال چه چیزی هستید؟
  • هدفی که می‌خواهید به آن برسید چه چیزی می‌باشد؟
  • دوست دارید با این هدف چه اتفاقی برای شما بیفتد؟
  • واقعاً چه می‌خواهید؟
  • دوست دارید که چه‌کاری را انجام بدهید؟
  • تلاش می‌کنید به چه نتیجه‌ای برسید؟
  • چه خروجی و دست آوردی ایده‌آل شماست؟
  • چه چیزی را می‌خواهید تغییر بدهید؟
  • چرا شما امید دارید که به این هدف دست‌یابید؟
  • درصورتی‌که به این هدف برسید چه چیزهایی را به دست خواهید آورد؟

اهداف هوشمندانه و بیزینس کوچینگ :

طی چند دهه گذشته، صاحبان مشاغل کوچک برای رشد و پیشرفت و پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری نسبت به حرفه خود، به بیزینس کوچ ها روی آورده‌اند. درست همان‌طور که مدیران شرکت‌ها، رهبران آینده را از طریق توسعه مداوم حرفه‌ای آماده می‌کنند، بیزینس کوچ نیز بینشی را برای کمک به مشاغل کوچک برای غلبه بر چالش‌ها فراهم می‌کنند. بیزینس کوچ حرفه‌ای اغلب از تکنیک اهداف SMART استفاده می‌کنند تا مشتریان خود را بر رشد واقع‌بینانه متمرکز کنند.

انواع:

بیزینس کوچ ها معمولاً از اختصار SMART استفاده می‌کنند که مخفف

  • Specific
  • Measurable
  • Achieveable
  • Relevant
  • Timely

است. خاص نگه‌داشتن اهداف مانع از این می‌شود که مشتری وقت زیادی را صرف ایده‌های غیرواقع‌بینانه در مورد میزان رشد شرکت‌هایشان کند. اهداف قابل‌اندازه‌گیری به مشتریان امکان می‌دهد تا به‌راحتی پیشرفت خود را پیگیری کنند. دستیابی به اهداف با بیشتر جشن گرفتن "برد" های کوچک باعث ایجاد انگیزه در مشتریان می‌شود. بحث در مورد ارتباط اهداف، به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد تا بر اقداماتی که شرکت‌هایشان را به جلو سوق می‌دهد تمرکز کنند و به‌موقع بودن به مربیان و مشتریانشان کمک می‌کند تا مهلت واقعی برای پیشرفت تعیین کنند.

عملکرد:

اهداف SMART به بیزینس کوچ ها و مشتریانشان کمک می‌کند تا در یک دستور کار کلی، که هم شامل موفقیت‌های شخصی و هم حرفه‌ای است، اتفاق‌نظر ایجاد کنند. اعضای تیم می‌توانند به‌جای چک لیست‌های مبهم و بیانیه‌های مأموریت‌های پیچیده و درهم و غیرقابل‌اندازه‌گیری، از اهداف SMART برای پاسخگویی به یکدیگر برای موفقیت روزانه و سه‌ماهه استفاده کنند. بیزینس کوچ ها می‌توانند از فرآیند تعیین هدف به‌عنوان فیلتر استفاده کنند که از طریق آن صاحبان شرکت می‌توانند رشد مداوم خود را با وضوح بیشتری مشاهده کنند.

مزایا:

متخصصان انفرادی می‌توانند از بیزینس کوچ ها و اهداف SMART برای شفاف‌سازی اهداف تجاری خود استفاده کنند. صرف وقت برای انجام تمرینات تعیین هدف و جلسات مربیگری از روال قابل پیش‌بینی، اغلب به صاحبان مشاغل کوچک کمک می‌کند تا سر خود را خلوت کنند. رهبران شرکت از اهداف SMART برای جمع‌آوری تیم‌های خود از طریق چشم‌انداز مشترک موفقیت استفاده می‌کنند. استخدام مربی کسب‌وکار خارج از تیم یا سازمان، مانع از نادیده‌گیری فرصت‌های پیش رو توسط صاحبان مشاغل می‌شود.

باورهای غلط:

برخی از صاحبان مشاغل که بدون کمک بیزینس کوچ حرفه‌ای در حال تنظیم دستور کار خود هستند، اهداف SMART را با "اهداف کششی" اشتباه می‌گیرند. اهداف کششی رهبران را مجبور می‌کند تا فراتر از توانایی‌های فعلی، خود را جستجو کرده و تجارب لازم را به دست آورند تا نتایج بی‌سابقه‌ای به دست آورند. درحالی‌که اهداف کششی می‌توانند به مالکان شرکت کمک کنند تا سطح موفقیت برای جوایز فروش یا اندازه‌گیری بهره‌وری را تعیین کنند، استفاده بیش‌ازحد از اهداف کششی می‌تواند منجر به ناامیدی و عزت‌نفس پایین شود. اهداف SMART به تیم‌ها این امکان را می‌دهد که به‌جای عجله، آدرنالین ناشی از افزایش بیش‌ازحد ناگهانی رشد و حرکت تداومی را احساس کنند.

دوره زمانی:

بسیاری از بیزینس کوچ ها ترجیح می‌دهند از اهداف SMART برای دوره‌هایی از یک هفته تا چهار هفته استفاده کنند. برخی از مشاغل کوچک، خطوط زمانی هدف SMART را با ترازهای حسابداری هماهنگ می‌کنند، به‌ویژه هنگام اندازه‌گیری نتایج فروش یا قرارداد. مشاغل کوچک این روش را با ترکیبی از اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت استفاده می‌کنند. اهداف بیش‌ازحد کوتاه‌مدت می‌توانند تیم‌ها را ناامید کنند، درحالی‌که فقدان اهداف کوتاه‌مدت نیز می‌تواند باعث وحشت در زمان بحرانی در یک مهلت تعیین‌شده باشد.

آخرین مطالب