تفاوت بین شماره شبا بانک مهر ایران و شماره حساب بانکی معمولی

شماره شبا به معنای شماره شبکه الکترونیکی بین بانکی است و به منظور انتقال وجوه بین بانک‌ها و کشورها ایجاد شده ا

توسط مدیر سایت در 5 مرداد 1402

شماره شبا به معنای شماره شبکه الکترونیکی بین بانکی است و به منظور انتقال وجوه بین بانک‌ها و کشورها ایجاد شده است. تفاوت اصلی بین شماره شبا و شماره حساب معمولی این است که شماره حساب معمولی فقط معرف حسابی است که به نام شما در یک بانک دارید، در حالی که شماره شبا یا شماره حساب بین‌المللی، شماره حسابی است که برای حساب شما در یک بانک الزامی است تا برای تراکنشات بین المللی و ملی استفاده شود.

در شماره شبا، کد بانکی و کد شعبه نیز به صورت واحد و متحد قابل تشخیص هستند. این کد، با یک رشته ارقام و حروف به همراه یک کد کشور شروع می‌شود. برای مثال، شماره شبا برای یک حساب در بانک مهر شامل کشور، کد بانک، کد شعبه و شماره حساب است. در حالی که در شماره حساب معمولی، فقط به شماره حساب نیاز است و برای انجام تراکنش، باید درخواستی با مشخصات حساب، از بانک شما ارسال شود.

از مزایای استفاده از شماره شبا برای تراکنش های بین المللی، می‌توان به سهولت و سرعت انتقال وجوه، کاهش هزینه های تراکنش، بهبود امنیت و افزایش مطمئنیت در انجام تراکنش ها، اشاره کرد.

در ایران، بانک مهر یکی از بانک هایی است که در اختصاص شماره شبا دائمی برای مشتریان خود پیشروی می کند. با توجه به تفاوت اساسی بین شماره شبا و شماره حساب معمولی، استفاده از شماره شبا، برای انجام تراکنش های مستقیم، بین ایران و سایر کشورها امری ضروری است.



تفاوت شماره شبا و شماره حساب بانکی

تفاوت شماره شبا و شماره حساب بانکی

برای انجام تراکنش های مالی، افراد نیاز دارند که شماره حساب بانکی خود را در اختیار داشته باشند. در این رابطه دو ترم مهم، شماره شبا و شماره حساب بانکی هستند که باید با هم تفاوت را بدانیم.

شماره حساب بانکی

شماره حساب بانکی شامل یک سری اعداد است که به صورت منحصر به فرد برای هر شخص در نظر گرفته شده است. در اصل، شماره حساب بانکی شناسایی کننده این است که بانکی که حساب را باز کرده، کدام بانک است و همچنین مالک حساب نیز که به کدام شعبه مربوط می‌شود.

شماره شبا

بر خلاف شماره حساب بانکی که مربوط به هر شخص است، شماره شبا، شناسه بین المللی بانکی است که به ازای هر حساب بانکی بیشتر از یک شماره شبا تعریف می شود. شماره شبا به صورت منحصر به فرد در سراسر جهان استفاده می شود و در تراکنش های مالی بین المللی بین بانک ها به کار می رود. به طور کلی، شماره شبا برای تسهیل تراکنش های بین المللی به کار می رود ، در حالی که شماره حساب بانکی، برای تشخیص حساب بانکی یک شخص داخلی استفاده می شود.

به عنوان خلاصه، شماره حساب بانکی برای تشخیص صحیح و اطمینان حاصل کردن از صاحب حساب بانکی در داخل کشور استفاده می شود، در حالیکه شماره شبا برای تسهیل تراکنش های بین المللی بین بانک ها به کار می رود.



شماره شبا سیستم پرداخت ایران

شماره شبا سیستم پرداخت ایران به عنوان یکی از مهمترین موارد مرتبط با انجام تراکنش های مالی در ایران، در واقع مجموعه ای از اعداد و حروف است که برای شناسایی یک حساب بانکی در سطح کشوری مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که در قالب 24 رقمی نمایش داده می شود و به این ترتیب می توان اطلاعات لازم را از جمله نام صاحب حساب، نام بانک مربوطه، شعبه و ... را در آن شناسایی کرد.

شماره شبا سیستم پرداخت ایران، نسبت به دیگر سیستم های پرداخت مادام العمر است. به عبارت دیگر، برخلاف کارت های بانکی و سایر روش های پرداخت، این سیستم تمامی اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک تراکنش را در خود ذخیره می کند و به این ترتیب، قابلیت انجام تراکنش هایی که براساس اطلاعات بسیار زیادی صورت می گیرد را دارد. همچنین، این سیستم برای انتقال وجه بین حساب های مختلف و حتی به صورت مستقیم به حساب های خارجی نیز قابل استفاده است.

در کل، شماره شبا سیستم پرداخت ایران یک ابزار مهم و قدرتمند برای انجام تراکنش های مالی به صورت الکترونیکی محسوب می شود و به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، مورد استفاده بسیاری از مردم و شرکت ها قرار گرفته است. همچنین، با توجه به اینکه کاربرد آن بیشتر در حوزه تجارت الکترونیک است، می توان آن را به عنوان یکی از پایه های اساسی در توسعه این حوزه در کشور ما در نظر گرفت.



مزایای استفاده از شماره شبا برابر حساب بانکی معمولی

شماره شبا، که به معنی شماره حساب بین المللی است، یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های بانکی برای ارسال و دریافت پول در داخل و خارج از کشور است. در این روش، هر حساب بانکی در سطح جهانی با یک شماره شبا شناسایی می‌شود که باعث می‌شود ارسال و دریافت پول بسیار سریع، ایمن و کار آمد باشد.

مزایای استفاده از شماره شبا نسبت به حساب بانکی معمولی بسیار بیشتر است. اولا، با استفاده از شماره شبا، می‌توانید به راحتی و با کمترین هزینه به هر نقطه‌ای از جهان پول ارسال کنید یا دریافت کنید. در واقع، شماره شبا برای ارسال پول به داخل و خارج از کشور بسیار مفید است.

دومین مزیت استفاده از شماره شبا، پرداخت امور بین‌المللی و خرید اینترنتی در سطح بین المللی است. با استفاده از شماره شبا، شما می‌توانید به راحتی هرگونه خدمات و کالا را به سراسر جهان سفارش دهید و پول‌های خارجی خود را به سادگی پرداخت کنید.

سومین مزیت استفاده از شماره شبا، امنیت بالا در انجام معاملات مالی است. استفاده از شماره شبا در بانک‌های معتبر جهانی، برای افرادی که به دنبال امنیت در انجام معاملات مالی هستند، بسیار مهم و حیاتی است. شماره شبا به افراد این امکان را می‌دهد که مطمئن باشند پول‌هایشان با امنیت و تضمینی بالا در دسترس خواهند بود.

بنابراین استفاده از شماره شبا به عنوان یک شماره حساب بین‌المللی، باعث می‌شود که انتقال پول از شهر به شهر، کشور به کشور، و حتی قاره به قاره به راحتی، سریع، مطمئن و با کمترین هزینه امکان پذیر باشد. به همین دلیل، شماره شبا به طور عمده برای افرادی که به دنبال ارسال یا دریافت پول خارجی هستند بسیار حیاتی و ضروری است.



چگونگی دریافت شماره شبا بانک مهر ایران

شماره شبا یکی از مهمترین شناسه‌های بانکی است که برای انجام تراکنش‌های مالی و انتقال وجه به حساب دیگران بکار می‌رود. شماره شبا به صورت خلاصه‌ای از کد بین‌المللی شماره حساب بانکی تشکیل شده است. بانک مهر ایران نیز همانند سایر بانک‌ها در کشور، شماره شبا برای مشتریان خود اختصاص داده است.

برای دریافت شماره شبا حساب خود در بانک مهر ایران، می‌توانید به صورت حضوری به شعب بانک مراجعه کنید و از خدمات مشاوره بانکی استفاده کنید. در این مرحله، کارشناسان بانک به شما مشخصات حساب بانکی خود را اعلام خواهند کرد و شماره شبا را به شما اعلام خواهند کرد.

همچنین، می‌توانید از طریق صفحه اینترنتی بانک مهر ایران به آدرس https://www.mehr.ir وارد سیستم شده و با ورود به حساب کاربری خود از خدمات بانکی آنلاین استفاده کنید. در این حالت نیز، می‌توانید شماره شبا حساب خود را به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

نکته مهمی که در این مراحل باید مراقب باشید، این است که هرگز اطلاعات حساب خود را به افراد غیرمجاز اعلام نکنید و در حین انجام تراکنش‌های بانکی از وجود امنیت کافی اطمینان حاصل شود. همچنین، در هنگام استفاده از خدمات بانکی آنلاین، از نشانه‌های امنیتی مانند HTTPS استفاده کنید تا هرگونه دسترسی غیرمجاز به حساب شما ممکن نباشد.



تفاوت هزینه های شماره شبا و حساب بانکی

در بانکداری و امور مالی، دو ابزار پرکاربرد جهت انتقال وجه و تسویه حساب هستند، شماره شبا و حساب بانکی. اگرچه هر دو روش به ما این امکان را می‌دهند که وجه را به حساب مورد نظر انتقال دهیم، اما در واقع دارای تفاوت های مهمی هستند.

حساب بانکی بیشتر به عنوان شماره حساب مورد استفاده در بانک ها معرفی می‌شود و این شماره شامل شماره حساب، کد شعبه و شماره حساب سوئیفت است. در نتیجه، هنگام تبادل وجه با استفاده از حساب بانکی، برای تایید دقیق شدن حساب، ممکن است کمی زمان زیادی طول بکشد.

اما در مقایسه با حساب بانکی، شماره شبا تعدادی تفاوت ویژه دارد. شماره شبا بر مبنای کد کشور، شناسه بانکی و شماره حساب صادر می‌شود. با این روش، می‌توانیم در یک زمان کوتاه وجه را به حساب مورد نظر منتقل کنیم. همچنین، شماره شبا بسیار منظم و قابل درک است که اغلب مورد توجه واحدهای مختلف در بانکداری قرار دارد.

در مورد هزینه های این دو روش، با توجه به کارکرد هر یک وجود تفاوت هایی می‌تواند وجود داشته باشد. در معمول، هزینه های مرتبط با استفاده از شماره شبا کمتر است، زیرا برای انتقال وجه متعدد بهمراه شماره شبا، کاربر بیشترین هزینه را پرداخت می‌کند. به همین دلیل، استفاده از شماره شبا می‌تواند جالب تر و کارامد تر باشد.

با این حال، در برخی موارد خاص، هزینه های مرتبط با حساب بانکی ممکن است کمتر باشد. به عنوان مثال، هزینه های مرتبط با انتقال وجه در حوزه بین المللی با استفاده از حساب بانکی می‌تواند کمتر از هزینه های مربوط به شماره شبا باشد. به همین دلیل، در صورت اینکه با انتقال وجه بین المللی سر و کار دارید، استفاده از حساب بانکی ممکن است ایده آل تر باشد.



منبع
آخرین مطالب