روش‌های نگهداری و تکثیر گیاه فیکوس در محل کار یا منزل

فیکوس گیاهی درختی و چوبی، از خانواده‌ی موراسه و سرده درخت انجیر هندی، با برگ‌های سبز ابلق دار می&lrm

توسط EXAMPLENEWS در 24 اردیبهشت 1401

فیکوس گیاهی درختی و چوبی، از خانواده‌ی موراسه و سرده درخت انجیر هندی، با برگ‌های سبز ابلق دار میباشد. انواع فیکوس بسیار جالب و زیبا هستند، از این رو برای تزیین دکوراسیون منزل و محل‌کار گزینه‌ی مناسبی است.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه که در رابطه با گیاه فیکوس لازم است، بدانید را، نکته به نکته آموزش دهیم، تا مانند یک باغبان خبره از این گیاه تماشایی محافظت نمایید و مانند یک طراح دکوراسیون محل کار خود را تزئین کنید.

گیاه فیکوس

 فیکوس گیاهی از جنس درخت

فیکوس گیاهی زمینی به شکل درختچه است، که در مناطق استوایی آسیا به خوبی رشد میکند. در صورتی که در زادگاهش شرایط مساعد برایش فراهم باشد، ارتفاع آن تا 30 سانتی متر خواهد رسید. و به درختی تنومند تبدیل می‌شود، به گونه‌ی که صمغ سفید رنگی از تنه‌ی آن خارج شده و در ساخت پلاستیک از آن استفاده می‌شود.

گونه‌های مختلف فیکوس دارای برگهای پهن و نوک تیز سبز رنگی هستند، که رویش آن‌ها از قسمت ساقه شروع می‌شود. برگ‌های تعداد اندکی از گونه‌های مختلف این گیاه دارای رگ‌های رنگی قرمز و کرمی هستند. برخی از گونه‌های این گیاه تزئینی نیز گل‌های سفید رنگ ظریفی می‌دهند، که در با شروع سرما در اواسط فصل پاییز می‌ریزند.

به همین دلیل این دسته از فیکوس، جذابیت بیشتری برای طرفداران این خانواده دارند. در اواخر فصل بهار و تابستان فیکوس به حداکثر رشد خود می‌رسد.

گیاه فیکوس

برگ تعداد کثیری از انواع مختلف فیکوس، بیضی شکل میباشند، که ممکن است، طولی برابر با 30 سانتی متر داشته باشند.

شرایط لازم برای رویش گیاه فیکوس

استفاده از خاک مرغوب اولین عامل موثر برای رشد گیاهان میباشد. از آنجا که گیاه فیکوس برای رویش و نمو به رطوبت نیاز دارد، باید خاک مورد استفاده‌ی آن علاوه بر داشتن کیفیت بالا، توانایی حفظ مقدار کمی رطوبت را داشته باشد.

بنابراین استفاده از مخلوط خاک معمولی به همراه پیپت و خاک برگ، شرایط مساعدی را برای رشد گیاه فراهم می‌آورد.

افزودن دوره‌ای کودهای تقویتی حاوی کمپوست به رشد گیاه سرعت داده و آن را در مقابل آفت و بیماری ایمن میسازد. همچنین افزودن به اندازه‌ی کودهای ارگانیک به خاک این گیاه باعث براق و پررنگ تر شدن برگ‌های گیاه فیکوس می‌شود.

در رابطه با آبیاری گیاه فیکوس نیز باید چندین نکته را مورد توجه قرار دارد، چرا که زیاد بودن مقدار آب باعث از بین بردن ریشه‌ها و کم بودن بودن مقدار آن باعث خشک شدن ریشه‌ها و دیگر قسمت‌های گیاه خواهد شد.

پس با این وجود حجم آبی که به بوته‌ی فیکوس داده میشود، باید به صورت دوبار در هفته و بر اساس حرارت محیطی که گلدان در آن قرار دارد، انجام شود.

اگر دمای محیط اندکی بالاتر از حد نرمال بود، استفاده از آب ولرم و آب پاشی برگ‌های ضخیم فیکوس توصیه می‌شود. اما در فصل زمستان با فاصله‌ی زمانی دو هفته یکبار، گلدان فیکوس را آبیاری کنید.

گلدان فیکوس 

قرار دادن گیاه فیکوس در قسمتی از خانه، برای دریافت نور کافی، بخش دیگری از نکات ضروری برای نگهداری فیکوس است. فیکوس را نباید در معرض مستقیم نور خورشید یا در سایه‌ قرار داد. نور مستقیم خورشید، با جذب میزان زیادی از رطوبت خاک گلدان باعث خشکی ریشهها می‌شود.

همچنین تابش مستقیم نور بر روی برگ‌ها، باعث زرد شدن و از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. درصورتی که گیاه نور کمی دریافت کند، دچار ریزش خواهد شد. البته تغییر ناگهانی دمای محیط نیز از دیگر عوامل ریزش برگ‌های فیکوس میباشد. از این رو بهترین دما برای پرورش این گیاه 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.

هرس کردن و تعویض به موقع گلدان گیاه فیکوس فراموش نشود. بهترین زمان برای هرس کردن و تعویض گلدان اواخر بهار یا اوایل فصل تابستان است.

هرس کردن برگ‌های آفت زده و بیمار از انتشار بیماری به دیگر بخش‌های گیاه جلوگیری می‌کند. برای تعویض کردن گلدان بوته‌ی فیکوس از خشک بودن کامل خاک آن، اطمینان حاصل کنید و سپس با ضربه زدن به کف و اطراف گلدان، گیاه را به آرامی خارج کنید.

 

 

تکثیر فیکوس

با شروع فصل گرما، می‌توانید برای تکثیر گیاه فیکوس از طریق قلمه زدن اقدام کنید. قلمه زدن بهترین راه برای افزایش تعداد گلدان‌های فیکوس است. برای انجام این روش ابتدا باید از بوته‌ای که کاملا سالم است، از طول یا انتهای ساقه چند قلمه جدا کنید.

بهتر آن است، که  قلمه‌ای را انتخاب کنید، که تعداد کمی برگ داشته باشد، تا توان کمتری از ساقه صرف تغذیه و آب رسانی به ساقه شود و ریشه سریع تر رشد کند.

بعد از جدا نمودن چند قلمه با طول مناسب، سه تا شش روز آن را درون ظرفی از آب به صورت عمودی قرار دهید تا زمانی که ریشه‌ها چند سانتی متر رشد کنند. سپس گیاه جوان را درون گلدان حاوی خاکی با کیفیت بکارید.

 

تکثیر فیکوس از طریق ریشه و برگ نیز امکان پذیر است. قسمت کمی از ریشه‌ی گیاه اصلی را جدا نموده و درون گلدانی حاوی خاک غنی کشت دهید و سعی کنید سر ریشه‌ها را بیرون از خاک قرار دهید.

برای تکثیر این گیاه با استفاده از برگ آن، باید در اواسط فروردین ماه، یکی از برگ‌های جوان و شاداب گیاه را با چاقوی تمیز جدا کنید، سپس درون خاک ارگانیک و مرطوب قرار دهید و مقدار کمی جوانه‌ی مخصوص رشد به همراه آب به آن بپاشید. سپس محیطی نسبتا گرم که دارای کمی رطوبت نیز باشد را برای نگهداری گیاه انتخاب کنید.

در جدول زیر با چند نوع از گونه‌های فیکوس آشنا می‌شویم و چند نوع از آنها را شرح میدهیم:

انواع فیکوس

فیکوس پیچ

جنگلی برگ ریز

فیکوس آلاستیکا

فیکوس بنجامین

فیکوس پراتا

فیکوس بنسای میکرو کارپا

 

گونه‌های متنوع فیکوس

1) فیکوس پیچ:

 با برگ‌های سبز ابلقی، به صورت رونده رشد میکند. این نوع از گیاه فیکوس با داشتن تعداد فراوانی برگ در برابر کم آبی بسیار مقاوم است.

2) فیکوس الاستیکا:

 معروف به گیاه کائوچو، این گیاه سرسخت، با تولید شیره‌ی سفید رنگ نقش مهمی در تولید کائوچو دارد. به علاوه با برگ‌های براقش نمایی دلپذیری به سالن پذیرایی شما می‌دهد.

فیکوس آلاستیکا 

3) فیکوس آمستل:

 برگ‌های شبیه به برگ درخت موز دارد. اگر از این گونه در گلخانه یا منزل خود دارید، بسیار مواظبش باشید، چرا که در مقابل تغییرات شرایط بسیار حساس است.

فیکوس آمستل 

4) فیکوس لیراتا:

 معروف به فیکوس آفریقایی، حتی در محیط آپارتمانی حدود 200 سانتی متر رشد می‌کند.

فیکوس لیراتا 

فیکوس بنجامین، بونسای میکروکارپا، فیکوس هندی، از دیگر انواع فیکوس میباشند. که هر کدام جذابیت و ظرافت منحصر به فردی دارند که برای تزئین دکوراسیون محل کار یا منزل شما بی‌نظیر می‌باشد. برای خرید فیکوس مورد علاقه تان، ابتدا شرایط محیطی منزل یا محل کار خود را در نظر بگیرد، تا با انتخاب درست، لذت باغبانی حرفه‌ای را تجربه کنید. و با پرورش صحیح گونه‌های متنوع و تعیین قیمت فیکوس بر اساس تنوع آن‌ها، کسب درآمد کنید.

جمع‌بندی

  در این مقاله توضیحات جامعی درباره‌ی فیکوس، روش نگهداری، تکثیر و انواع فیکوس برای نگهداری در منزل یا محل کار دادیم. همین‌طور دانیستیم که با چه روش هایی میتوانیم گیاه فیکوس خود را در بهترین حالت خود داشته باشیم.

شما دوستان عزیز می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این مقاله با دیگر دوستداران فیکوس، به آنها در شناخت این گیاه کمک کنید.

 

   

آخرین مطالب