موتور فن پیچی زانتیا مارک GOLDEN - فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی زانتیا

در حقیقت تولید دو خودرو زانتیا و ماکسیما به صورت همزمان بود و داشتن موتور هایی قدرتمند، طراحی جذاب و خاص و آپش

توسط EXAMPLENEWS در 10 شهریور 1400

در حقیقت تولید دو خودرو زانتیا و ماکسیما به صورت همزمان بود و داشتن موتور هایی قدرتمند، طراحی جذاب و خاص و آپشن هایی جدید، باعث شد تا این دو خودرو در ایران محبوبیت خاصی پیدا کنند؛ هر چند که در دو کلاس متفاوت هستند. به رسم فانتزیهای هیجان انگیز آن دوره این دوج نیز به شکل یک سفینه طراحی شده بود و ابهت خاصی داشت. دوو اسپرو با وزن ۱۱۴۰ کیلوگرمی و موتور چهار سیلندر با حجم 1998 سی سی و توان ۱۰۵ اسب بخار در دور ۵۰۰۰ و گشتاور ۱۶۴ نیوتن متر در دور ۲۶۰۰ به مصاف زانتیا می رود که از وزن 1350 کیلوگرمی، حداکثر قدرت 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر، نسبت وزن به قدرت 10 به یک و نسبت وزن به گشتاور 7.22 به یک بهره می برد. خودرویی موفق است که از تست جاده و پیست سربلند بیرون آید. در تست کشش دنده 4 در جاده و زمان بالا رفتن از گردنه ها و جاده های با شیب مخالف اگر ضریب دنده گیربکس و گشتاور موتور خودرو با هم هماهنگ نباشند عملاً در مواجه با شیب جاده ماشین به اصطلاح دچار خفگی می شود و راننده باید برای استفاده از توان موتور خودروی خود از دنده پایین تر مانند دنده 3 و 2 استفاده کند.

این قطعه از لوازم یدکی زانتیا نیروی خود را توسط باتری دریافت می کند و به بیانی دقیق تر باتری برق مورد نیاز را به موتور فن انتقال می دهد و موتور فن این برق را به پروانه موتور انتقال می دهد تا پروانه شروع به چرخش کند. پیش بینی می شد در این تست با توجه به سابقه خوب پیشرانه زانتیا در ارائه گشتاور مناسب در دورهای پایین و بالا و همچنین ضریب دنده متناسب دنده 4 ، برتری با زانتیا باشد چون در طرف مقابل دوو از دنده 4 سبک تری برخوردار است . پارس lx بگیر. چون از لحاظ اپشن وترمز یکین. به همین دلیل با بروز مشکلاتی چون ایراد در سیستم هیدرولیک، پمپ بنزین، جلوبندی و… در آن زمان اعلام شد که توقف تولید این خودرو در فرانسه و مشکلات موجود در زمینه تامین قطعات، دلیل توقف تولید زانتیا در ایران بوده است. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.

آب با جریان در این مسیرها دمای بلوک و اجزای مختلف موتور مانند سوپاپها و مانیولدها را کاهش داده و به سمت رادیاتور باز میگردد. پارس ۱۶ سوپاپ در رینگ خودرو و آینه تاشونده با سوئیچ خودرو ونیز تنها در صورتی که از پشت و از زاویه کمی بالاتر به قسمت داخلی چرخهای عقب پارس ۱۶ سوپاپ نگاه کنید، با کمی دقت شلنگ ترمز هیدرولیک که بصورت خمیده و آویزان از اکسل به سمت قسمت زیر پیستون ترمز دیسکی رفته را می بینید که در پارس معمولی بجای این شلنگ، یک لوله نازک بطور مستقیم و از بالا وارد محفظه ترمز کاسهای میشود که از نگاه عقب نمایی ندارد. دیسکهای ترمز عقب ئیالاکس از لابلای پرههای رینگ آلومینیومی آن خودنمایی میکنند. این خودرو بواسطهٔ وزن کمتر نسبت به زانیتا و ئیالاکس از شتاب بهتری برخوردار است و بدلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد. آنتن رادیویی ELXکوتاهتر است چراغ سوم ترمز عقب ئیالاکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع LED است، در حالی که در پارس سال و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. گشتایش هر ۴ چرخ توسط حسگرهای الغایی-مغناطیسی دورشمار در مرکز چرخها بصورت قیاسی اندازهگیری شده و پس از رقمیشدن (به انگلیسی: digitize) در رایانهٔ ایبیاس/ئیبیدی بررسی میشوند.

شرکت دایکو DAYCO ایتالیا یکی از قدیمی ترین و مشهور ترین شرکت های تولید تسمه های لاستیکی (تایمینگ) در صنعت دنیاست که تسمه های مختلف خود را با مارک دایکو DAYCO ارائه می نماید. با توجه به پیر بودن دوو نسبت به زانتیا انتظار می رفت که در مقابل زانتیا که در کشور ما معروف به خودروی پرشتاب و پرقدرت است حرفی برای گفتن نداشته باشد اما دوو نشان داد اگر مالک آن مقداری مهارت در استارت از حالت سکون را داشته باشد و خوب دنده ها را عوض کند تا سرعت 130-140 کیلومتر می تواند زانتیا را آزار دهد کاری که شما با ELX و سمند، پژو 405 ، ریو و خیلی دیگر از خودروهای امروزی نمی توانید انجام دهید. البته اگر سوخت بنزینتان تمام شد میتوانید 75 لیتر گاز را نیز برای رسیدن به مقصد مصرف کنید که در حدود چند صد کیلومتر شعاع حرکتی دارد؛ اما در صورت خرید پارس دوگانه باید از حدود 80 لیتر فضای صندوقعقب چشمپوشی کنید زیرا مخزن گاز و ادواتش در صندوقعقب جا خوش کردهاند. موتور XU7 ( پژو ۴۰۵ - ۱۸۰۰ ) می توان آن را در موتور XU7 نیز به عنوان تقویت موتور نصب کرد .

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد موتور زانتیا لطفا به بازدید از وب سایت ما.

آخرین مطالب