پیگیری کارهای حقوقی توسط وکیل و تاثیر آن در روند پرونده

  اگر شما هم سری به دادگاه بزنید و یا به پرونده های موجود در دادگاه آن نگاه اجمالی بیندازید حتماً متوجه

توسط EXAMPLENEWS در 18 شهریور 1401

 

اگر شما هم سری به دادگاه بزنید و یا به پرونده های موجود در دادگاه آن نگاه اجمالی بیندازید حتماً متوجه نقش وکیل در پرونده های حقوقی خواهید شد. مشاهده خواهید کرد که در بسیاری از موارد افراد به دلیل عدم استفاده از حق خود در داشتن وکیل نه تنها به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند بلکه راه برای آنها پیچیده تر شده است. در واقع به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده اند. قفل محکمی بر پرونده های خود زده اند که باز کردن آن دیگر ناممکن است. براساس  آنچه که در ماده  ۶۵۶ قانون مدنی آمده است وکالت اختیاری است که بر اساس آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام کاری به عنوان وکیل انتخاب می کند  و به ایشان وکالت می دهد . در واقع قانون با صادر کردن این مجوز بیان داشته که می توانیم برای احقاق حق خود از وکیل و یا قائم مقام قانونی در حل پرونده ی حقوقی کمک بگیریم‌.

  مسائل حقوقی بسیار پیچیده هستند؛ به ویژه امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری جرم ها هم پیشرفته شده اند که تنها یک وکیل متخصص و با تجربه که در این زمینه پرونده های حقوقی زیادی را دیده باشد و حل و فصل کرده باشد می تواند از عهده آنها بر می آید.

در پرونده حقوقی و جلسات دادگاه یکی از مهمترین وظیفه وکیل پس از قبولی پرونده و اعلام وکالت در پرونده حقوقی شرکت در جلسات دادگاه می باشد که ارتباطی با حضور یا عدم حضور موکل ندارد؛  در واقع وکیل می تواند  در مواردی به جای موکل خود هم در جلسات دادگاه حاضر شود. این بدین معنی است وکیل باید در دادگاه حاضر شود چه موکل حاضر باشد چه حاضر نباشد. وکیل باید در جلسات دادگاه حضور پیدا کند،  وکیل مدارک و مستندات و شواهد لازم را برای دفاع از موکل خود و روشن شدن حقیقت در اختیار محاکم قضایی قرار می دهد. از نظر قانونی  نقش وکیل بسیار اهمیت دارد ، اگر وکیل بدون دلیل موجه در جلسه رسیدگی به پرونده شرکت نکند برای ایشان توفیق و در نهایت مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

 

فواید داشتن وکیل در پرونده های حقوقی

·          همانطور که گفتیم نقش وکیل در پرونده های حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار است  در ادامه  بخشی از محاسن و مزایای بهره بردن از وکیل در دعاوی  حقوقی را ذکر می‌کنیم:

·         استخدام وکیل برای پیگیری کارهای حقوقی اضطراب و پریشانی شما را کم می کند.

·         وکیل ضمن دفاع از حق شما در دادگاه ،مدارک و مستندات لازم را جمع آوری و در دادگاه ارایه می دهد.

·         مزیت مهم بهره بردن از وکیل در کارهای حقوقی افزایش درصد موفقیت و کسب نتیجه مطلوب است:  وکیل با تخصص و تجربه ای که دارد و اشرافی که بر مسائل و قوانین و مقررات حقوقی دارد از حقوق شما دفاع کند.

·         فایده ی دیگر بهره بردن از وکیل در کارهای حقوقی، مدیریت زمان است.زمان در پیگیری مسائل حقوقی اهمیت بسیاری دارد. در واقع شما باید بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین مستندات و شواهد و مدارک را آماده کنید زیرا پس از گذشتن زمان دادگاه دیگر ارائه شواهد و مدارک تاثیر چندانی در روند پرونده نخواهد داشت. شما باید بتوانید در مدت زمان تعیین شده توسط دادگاه مدارک را ارائه بدهید.

·         وکیل با  تخصص و تجربه ای که دارد پروسه اداری رسیدگی به پرونده را به کوتاهترین زمان ممکن تقلیل می دهد.

·         کاهش هزینه ها یکی دیگر از مزیت های بهره بردن از وکیل است.  وکیل  با توجه به دانش تخصصی و تجربه خود در پرداخت هزینه های دادرسی در فرض رد دعوا، نیاز به طرح مجدد دعوا و سایر هزینه های دیگر که پرونده را به نتیجه می‌رساند  صرفه جویی می کند.

·         وکیل به دلیل تخصصی که در پرونده های حقوقی دارد بر تمامی قوانین و مقررات تسلط و اشراف کامل دارد، می تواند از تبصره ها و جزئیات ریزی که در قانون و در تحلیل و تفسیر های حقوقی وجود دارد استفاده کند تا در مجازات تخفیف بگیرد.

·          نفوذ کلام وکیل در دادگاه بیشتر از خود موکل است؛  زیرا ایشان به دلیل مهارت کلامی بالایی که دارد می تواند با استفاده از کلمات و جملات علمی و تخصصی نفوذ کلام خود را افزایش بدهد که در پذیرش صحبت‌های ایشان بسیار موثر می باشد.

نکته مهم در مورد مزیتهای مراجعه به وکیل این است که ورود به برخی از محاکم قضایی و گفت و گو با دادستان و قاضی برای برای اشخاص عادی غیر ممکن است و تنها وکیل دادگستری می تواند این کار را انجام دهد در واقع ورود به برخی از محاکم قضایی تنها برای وکیل دادگستری امکان پذیر است.

نکته ی دیگر این است که حتی اگر شخصی هزینه اخذ وکیل نداشته باشد دادگاه موظف است که برای ایشان وکیل بگیرد تا کارهای حقوقی ایشان را پیگیری نماید. اما گدشته از اینها برای پورنده های حقوقی کیفری بهتر اینست که از وکیل مجرب و کاربلد کمک گرفت. اگر شما نیز برای پرونده خود به دنبال یک وکیل خوب هستید ما به شما سایت vokaliran.com  را پیشنهاد می کنیم.

 

آخرین مطالب